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TEAM / TONI SORELL

Los años 80 fueron un hervidero creativo a nivel nacional y Palma no se libró de ello. Recuerdo el Casal Solleric recién inaugurado en el 85 acogiendo una fantástica I Setmana del Còmic, a los Peor Impossible actuando en Riu Palace, a La Fura dels Baus en el Pati de la Misericòrdia y una expo sobre diseño en Sa Llonja de la que todavía conservo el cartel.

Precisamente esa expo fue mi único contacto con el mundo del diseño hasta que me marché a estudiar a Barcelona. Primero arquitectura técnica, donde suspendí todo el primer año, y después diseño gráfico. Lo descubrí porque un amigo mallorquín me sopló que se impartía en varias escuelas de la ciudad, que La Massana era la más asequible y que, si entregabas los ejercicios durante el curso, no había que hacer exámenes finales o repetir curso. Un chollo, vamos.

Las pruebas de ingreso se hacían en dos días y yo, no contento con eso, ingresaba en el hospital la noche intermedia con una pericarditis de caballo. Al día siguiente, y con el justificante del ingreso hospitalario, hacía la segunda prueba tras la cual fui aceptado.
Mis padres me daban a su vez la última oportunidad de cambio de carrera en medio de una fuerte crisis en la empresa de mi padre y de la que no supe hasta años después.

Todo indicaba que el diseño gráfico tenía que ser mi profesión.

Estudié y trabajé casi al mismo tiempo durante 3 años con Josep M. Trías en Quod, disseny i marketing, donde el proyecto más importante fue el de la gráfica para las Olimpiadas de Barcelona’92. Nunca olvidaré lo que aprendí, especialmente el proyecto de diseño de los pictogramas de servicios hechos a mano a partir de trazos de rotulador Edding 600.

Después vinieron otros trabajos, una beca para la Parsons School de Nueva York (1995), el regreso a Palma, la creación de Estudi Toni Sorell (1997), la asociación con Micky Soler en Solerisorell (2001) y la posterior fundación de SSSIT con Silvia Soler y Fernando Truyols (2003).

Y hasta hoy hemos llegado con un trabajo y un estilo constante, con clientes que ya son amigos y con tormentas y tsunamis superados que no han conseguido minar lo que nos motiva a trabajar cada día: la ilusión, la creatividad y las ganas de aprender.

TEAM / TONI SORELL

The 80’s were a swarm of creative ideas on a national scale and Palma didn’t escape from the revolution. I recall the Casal Solleric recent opening in 1985, inaugurating with a fantastic Comic week, Peor Impossible performing at the Riu Palace, La Fura dels Baus in the patio of the La Misericòrdia and finally a design exhibition in Sa Llonja of which I still keep the poster.

Precisely this exhibition was the only contact I had with the Design world until I left to study in Barcelona. First Technical Architecture where I suspended the all year, afterwards I tried my hand at graphic design. I found out about it thanks to a Majorcan friend who whispered to my hear classes were available in various schools in town, La Massana was the most affordable one and, if the exercises were submitted during the academic year, there was no need to do final exams o repeat the course. Let’s face it, it’s sounded like lottery.

The admission tests had to be done in two days and I was hospitalised the night in between with an acute pericarditis. The next day with the hospital admission form in hand, I was doing the second part of the exams after which I was admitted. My parents were giving me the last opportunity to change career at the same time as my father was going through a strong crisis in his business of which I knew about only years after.

All the signs were there, graphic design had to be my profession of choice.

I studied at the school and worked at the same time for 3 years with Josep M. Trías in Quod, design and marketing. The most important project we worked on was the graphics for the Barcelona’92 Olympics. I will never forget what I’ve learned, especially the pictograms for services made by hand, based on pen strokes illustrated with Edding 600.

Soon after other jobs came along, a scholarship to enter the Parsons School in New York in 1995, on the return to Palma, the creation of Toni Sorell Studio in 1997, becoming associates with Micky Soler and the Solerisorell studio in 2001 and the following founding of SSSIT with Silvia Soler and Fernando Truyols in 2003.

This is as far we have come, with constant work and design flair, with clients that are already friends. Once we’ve managed to overcome thunderstorms and tsunamis which didn’t take over or undermine our daily work motivation, we keep our enthusiasm, free flow of creativity and willingness to learn up to now.